Rekrutteringsekspert: – En god annonse er helt avgjørende for å treffe riktig søker

Rekrutteringsekspert: – En god annonse er helt avgjørende for å treffe riktig søker

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING

Alle som har prøvd vet hvor utfordrende det kan være å finne riktig kandidat til stillingen man lyser ut. Og hva skal til for å nå den perfekte kandidaten, som kanskje allerede har en jobb i dag? Målrettet budskap og gjennomtenkt annonsering, mener rekrutteringsekspertene i Jefferson Wells.

 Når man skal lyse ut en stilling, er det for mange utfordrende å vite hvilken ende man skal starte i. Kanskje har man et klart bilde av hvilken type kandidat man ønsker seg, og i andre tilfeller kan det være man er mer åpen. Uansett hvilken målgruppe du ønsker å nå med din stilling, er det stor sannsynlighet for at din perfekte kandidat allerede sitter i en jobb vedkommende trives i. Hvordan skal man da prøve å vekke nysgjerrigheten?

Undersøkelser fra november 2020 gjennomført på vegne av Adresseavisen viser at hele 52 prosent er såkalte passive søkere. Det betyr at de ikke aktivt søker etter ny jobb, men er villig til å vurdere det om riktig stilling dukker opp. De leter ikke aktivt etter jobb – du må finne dem.

Nøyaktig forarbeid

En annen gruppe er de ikke-søkende, hele 38 prosent, som sier de ikke søker ny jobb uansett hva som måtte dukke opp. Men det må da være mulig likevel?

Helt klart ja, mener Anne Dordi Alseth og Emil Lutterloh-Lie i konsulent – og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells. De har jobbet med rekruttering i en årrekke, og har lang erfaring med å finne de riktige kandidatene.

– Det handler om å vekke en interesse hos søkeren. Det gjør vi ved hjelp av aktivt søk, og ved å være nøye med å definere målgruppen til stillingen basert på både kompetanse og erfaring. Vi ser helt tydelig at vi når de riktige kandidatene når vi har definert tydelige målgrupper på forhånd, forteller Alseth.

Hun mener de ofte ikke vet om den riktige søkeren er aktiv eller passiv, så de må hele tiden vurdere ulike grep for å sikre å treffe både de som leter – og de som ikke vet at nettopp dette er drømmejobben.

– God kommunikasjon er nøkkelen, både i hvordan man ordlegger og formulerer seg i utlysningstekst og annonsering, men ikke minst hvordan kommunikasjonen fungerer mellom oppdragsgiver og potensielle kandidater og rekrutteringsselskap. Man kan på mange måter si at en god rekrutteringsprosess består av en rekke elementer som må på plass for å få best mulig utfall, sier Alseth.

Annonsering som treffer

Men for å nå ut til både aktive, passive og ikke-søkende kandidater holder det ikke med god kommunikasjon når du først treffer en aktuell kandidat. For å få et godt tilfang av søkere er annonsering nøkkelen.

God annonsering er ikke bare viktig, det kan være helt avgjørende, mener Lutterloh-Lie.

Emil Lutterloh-Lie

Han mener at man ved å kombinere aktivt søk og målrettet annonsering vil ha de beste forutsetningene for å lykkes med en rekruttering. Har man ikke gjennomtenkt og målrettet rekrutteringsprosess kan man risikere å miste gode kandidater på veien.

Han er opptatt av at selve kampanjen må være god, og derfor bruker Jefferson Wells ofte målretting i sin annonsering. Men det hjelper ikke med skreddersøm om innholdet ikke treffer.

– Vi er opptatt av å skape et budskap som treffer for å fange interessen til potensielle kandidater. Som en bedrift som skal rekruttere er det lett å overvurdere sitt eget employer brand, eller merkevare, og dermed starte ut skeivt. Man glemmer at resten av verden ikke har samme kunnskap som en selv, og misser kanskje på de aller beste poengene når man skal fortelle hvem man er og hva man søker etter, forteller Lutterloh-Lie.

I Adresseavisen har vi lang erfaring med annonsering innen rekruttering. Vi kan hjelpe deg med å definere målgruppe og finne riktig budskap i annonsen, i tillegg til en slagkraftig plan rundt kampanjen. Ta gjerne kontakt via e-post eller på telefon 920 28 031 for å høre mer.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post