Derfor bør du tenke strategisk uansett om du skal ansette en leder eller en medarbeider

Derfor bør du tenke strategisk uansett om du skal ansette en leder eller en medarbeider

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING

Tenker man helhetlig i en rekrutteringsprosess ender man alltid opp med et bedre resultat, mener rekrutterer Hege Svendsen. Hun mener det er gode grunner til å tenke strategisk uansett om du skal ansette en leder eller en medarbeider.

Det er ikke alltid så lett å vite hvordan man skal gå frem for å finne de riktige kandidatene til en stilling. Mange kan kanskje tenke at det er ikke er nødvendig med en like grundig prosess om du skal ansette noen i stillinger under ledernivå. Men prosessen er like viktig om du vil investere i gode ansatte for bedriften, mener daglig leder i FREMO og sertifisert rekrutterer DNV-GL, Hege Svendsen. Hun har 13 års erfaring i FREMO med rekruttering av ansatte i alt fra mindre stillinger til topplederstillinger.

– Bruker du den samme faglige metodikken uansett hvilken rolle du vil besette i bedriften, styrker du mulighetene dine for framtiden, forteller Svendsen.

Tenk langsiktig

En ansettelsesprosess koster penger, og derfor er det viktig at ansettelsen blir riktig både for oppdragsgiver og kandidaten. Riktignok er det kanskje enda dyrere å ende opp med feil kandidat. Derfor trekker Fremo fram viktigheten av en god analyse.

– Du må finne ut i detalj hva det er bedriften trenger, og det er viktig å gjøre en analyse av den nye stillingen. En god jobbanalyse gjør det lettere å finne rett kandidat, forteller Svendsen.

Hun forteller at Fremo bruker tid på å kartlegge behovet til oppdragsgiveren, jobbkulturen og hva arbeidsplassen mangler av kompetanse og personlige egenskaper. Dette er med på å sikre at den riktige kandidaten kommer på plass.

– Vi utfordrer oppdragsgiveren til å tenke langsiktig og helhetlig, for det er også viktig å ta med fremtidige behov i betraktningen. Det vil skape resultater og utvikling om kandidaten passer inn. Det fører også til at andre mennesker presterer bedre, sier den daglige lederen.

Svendsen hevder man ikke skal undervurdere viktigheten av å kartlegge potensialet til kandidaten, da vedkommende kan sitte på kompetanse som kan være nyttig for bedriften også på sikt.

– Det er lurt å tenke over om den du ansetter er en person som kan vokse med bedriften og utvikle den i framtiden. Kanskje er dette en person som er en lederspire om noen år? Noen er erfaren, mens andre er en uslepen diamant. Sånne ting bør man ha i bakhodet hele veien, påpeker Svendsen.

Årsaken til at man burde tenke stort uansett hvilken stilling man skal fylle, er fordi riktig valg ofte gir positive ringvirkninger.

– Den største fallgruven er at man ansetter den man liker best og den som ligner en selv mest. Men de skal gjerne utfylle deg og teamet, og da er det viktig å gjøre en grundig prosess. Om man klarer å nullstille seg kommer man kanskje bedre ut av det på lang sikt.

God annonsering skaper interesse

Hva ønsker du at potensielle jobbsøkere skal tenke når de leser stillingsutlysningen din? Jobbsøkerne tenker gjerne: «Hva skal jeg få ut av dette?» når de leser teksten, og det er her en vanlig stillingsutlysning noen ganger kommer til kort.

– Veldig mange ringer for å få vite mer, og det de ofte lurer på kan man få fram på en bedre måte gjennom employer branding og riktig annonsering. Det kan skape noen spennende bilder i hodet til kandidater som gjør at de velger å søke på akkurat den jobben, forteller Svendsen.

Fremo har god erfaring med å bruke ulike metoder for å markedsføre stillinger, og mener også at annonseringen er en prosess som bør styres målbevisst og aktivt, i likhet med selve rekrutteringen.

– Når vi planlegger markedsføring og annonsering med oppdragsgiver, snakker vi om hvilke målgrupper vi bør nå. Det er viktig å se verdien i de ulike kanalene, og vurdere ut ifra hver enkelt stilling. Vi jobber alltid med aktivt kandidatsøk parallelt med utlysning av stillingen, og totalt sett gjør dette at sjansen for å finne riktig kandidat er høy.

Hun mener også at god annonsering i forbindelse med ansettelse er god markedsføring for bedriften, overfor kunder, samarbeidspartnere og leverandører.

– Det er bare positivt å vise fram at man vokser og ansetter. Klarer man å gjennomføre det på en måte som gir effekt utover det å kunne finne en god kandidat til akkurat den stillingen, har man på alle måter oppnådd suksess, sier Hege Svendsen.

Har du lyst å vite mer om hvordan employer branding kan hjelpe din bedrift med å framstå mer attraktiv? Vi i Adresseavisen flere års erfaring og skreddersyr etter behov. Ta kontakt med oss her. eller via tlf. 920 28 031.

 Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post