Pandemien har gjort det enda vanskeligere å rekruttere, men dette kan utgjøre en stor forskjell

Pandemien har gjort det enda vanskeligere å rekruttere, men dette kan utgjøre en stor forskjell

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING

Å få gode søkere når du skal rekruttere i 2021, kan være utfordrende. Har din bedrift et godt employer brand får du ikke bare flere gode søkere når du skal rekruttere – du får også mer motiverte søkere, mener Rune Lie i Bjørg Fjell Rekruttering

 2020 er et år for historiebøkene som har endret mye i verden og Norge. Etterdønningene av Covid19-pandemien kan også sees i det midtnorske jobbmarkedet, forteller avdelingsleder i Bjørg Fjell Rekruttering, Rune Lie. Han har jobbet med rekruttering i 11 år, og ser tydelig at usikkerheten i samfunnet har fått følger for mange som tidligere vurderte å skifte beite.

– Med pandemien har det blitt enda vanskeligere å lokke gode arbeidstakere til å søke ny jobb, om de sitter i jobb fra før. Det er nok noe med usikkerheten man føler på generelt, som gjør at det å skifte jobb kanskje oppleves som krevende akkurat nå, mener Lie.

Styrke omdømmet

Lie tror det å skaffe de gode hodene når man skal rekruttere, trolig kommer til å bli utfordrende også framover. Derfor sier han at bedrifter bør tenke på hva de kan gjøre for å tiltrekke seg gode ansatte, lenge før stillingene skal lyses ut.

– Bedrifter bør bruke mer ressurser på å etablere et godt employer brand, et omdømme som arbeidsgiver. Tidligere hadde arbeidsgiver mer kontroll over hvilken informasjon som kom ut til mulige arbeidstakere, men i dag finner man informasjon overalt. Da bør bedrifter gjøre et aktivt grep rundt å eie informasjonen og synliggjøre sine styrker ut fra det en kandidat ønsker å vite mer om, forteller Lie.

Usikker på hva employer branding er? Her kan du lese mer. 

Employer branding handler kort fortalt om å markedsføre bedriften som en attraktiv arbeidsplass. Egnet innhold om bedriftens verdier, hva som gjør at andre ansatte trives i bedriften og hva en bedrift kan tilby ansatte, gir ofte et helt annet inntrykk enn kun en enkel stillingsannonse. Her får kandidaten et innblikk i hva som venter som ofte gjør stillingen mer interessant.

– Alle som søker jobb i dag, leter etter informasjon. Jeg er overrasket over hvor få bedrifter som har utnyttet employer branding fullt ut. Alle bedrifter bør ha en tydelig karriereside der en potensiell kandidat finner informasjon om det de er opptatt av; arbeidsmiljø, personlig utvikling, fagmiljø, åpenhet og gode ledere. Kan en kandidat danne seg et bilde av dette gjennom det digitale møtet med bedriften – er sjansen mye større for at vedkommende tar steget og søker, sier Lie.

 Start i tide

Skal man bygge seg et godt omdømme som bedrift har Lie gode råd. Men det viktigste er kanskje at man starter tidlig.

– Behovet rundt å framstå som en attraktiv arbeidsgiver melder seg kanskje ikke før man er i en posisjon der man skal rekruttere. Det er ikke sånn at det er for sent da, men om man starter lenge før har man en mye bedre sjanse. Det å bygge merkevare tar tid, og min erfaring er at folk ikke tenker på dette før stillingen skal utlyses.

Han anbefaler derfor at alle tar grep så snart som mulig.

– Jeg ville tatt kontakt med et rekrutteringsselskap eller Adresseavisens rådgivere, slik at du får god veiledning så tidlig som mulig. Da er suksessraten større, og vi ser tydelig at de bedriftene som har et tydelig og synlig employer brand tiltrekker seg kandidater som er svært motivert til å jobbe i bedriften, sier avdelingslederen.

Lie anbefaler at man tar en titt rundt hva konkurrenter og andre bedrifter gjør for å styrke sin merkevare opp mot rekruttering, og han hevder mange grep slett ikke trenger å koste mye.

– Ofte er det ting som kan være gratis, det bare koster litt tid. Det å ha en god LinkedIn-side der ansatte er registrert som arbeidstakere og nyttig informasjon om hvem dere er, er noe som er helt gratis. Det er et godt sted å starte før man bygger på med mer.

Her er Lies beste tips til employer branding for bedrifter:

  • Sett opp en tydelig karriereside på ditt nettsted.

  • Ta eierskap til bedriftens LinkedIn-side

  • Få tips ved å undersøke hva andre bedrifter gjør. Kanskje kan man gjøre noe lignende for din bedrift?

  • Vær aktiv og til stede i de kanalene som dine kandidater er, som for eksempel Instagram eller Facebook.

  • Få med ansatte til å snakke varmt om arbeidsplassen. Å skape stolthet rundt hvem vi er og hva vi gjør, gjør også noe med dem som jobber der i dag.

  • Bruk foto, video og visuelle virkemidler aktivt.

Adresseavisens annonseavdeling har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med kommunikasjonen av ditt omdømme ovenfor potensielle kandidater og øke tilfanget av motiverte og kvalifiserte søkere. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her, eller du kan kontakte oss via e-post.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post