1/4 kunne tenke seg å gå ned i lønn dersom de fikk tilbud om en mer interessant jobb….

1/4 kunne tenke seg å gå ned i lønn dersom de fikk tilbud om en mer interessant jobb….

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt

Gjennom vårt samarbeid med Schibsted og finn.no har vi tilgang på «Jobbundersøkelsen 2021». Dette er FINN sin årlige undersøkelse om arbeidslivet i Norge.

Et av spørsmålene i undersøkelsen var som følger:
Kunne du tenkt deg å gå ned i lønn om du fikk tilbud om en jobb med vesentlig mer interessante oppgaver?

Her ser dere resultatet fra årets undersøkelse og historikken fra 2017:

Fortsatt ca. ¼ som kunne tenke seg å gå ned i lønn dersom de fikk tilbud om en mer interessant jobb

De aller yngste (under 30 år) og menn var overrepresentert blant de som svarer ja. Dette henger sannsynligvis sammen med færre økonomiske forpliktelser og mindre grad av forsørgeransvar.

Jobben betyr mye for mange. Vi bruker i snitt 37,5 timer på jobb hver uke. Da er det en fordel at arbeidsoppgavene er en motivasjonsfaktor i seg selv. Både for virksomheten og den ansatte.

Et annet spørsmål var som følger:
Kunne du tenke deg å gå ned i lønn dersom du fikk tilbud om en tryggere jobb?

Kun 14% kunne tenke seg å gå ned i lønn for dersom de fikk tilbud om en tryggere jobb. Nedgang fra 20% i mars.

Kanskje er det ikke slik at dette vil utspille seg akkurat slik i praksis, men det er uansett interessant……

Hvordan kan virksomheter benytte informasjon fra denne undersøkelsen i det videre arbeidet med rekruttering?

  • Gå ut tilstrekkelig bredt med stillingsutlysningen for å sikre at flest mulig av de aktive og de passive jobbsøkerne blir oppmerksom på at jobben faktisk er ledig.

  • Gjør en god jobb i beskrivelse av arbeidsoppgavene. La potensielle kandidater forstå hva jobben egentlig går ut på. Du kan lese mer om tekst i stillingsannonser her.

  • Gjør deg attraktiv for potensielle kandidater gjennom å jobbe godt med employer branding.

Ønsker du en full gjennomgang av «Jobbundersøkelsen 2021»? Ta gjerne kontakt vie tlf. 920 28 031 eller e-post .

Ønsker du å lese mer? Her har vi samlet en rekke artikler om annonserte rekrutteringsprosesser.

Om undersøkelsen:

Målgruppe:
Den yrkesaktive befolkningen  (18-67 år)

Utvalgsstørrelse:
1542 yrkesaktive gjennomførte hele undersøkelsen. I tillegg svarte 62 arbeidssøkende på deler av undersøkelsen = 1604 intervjuer totalt

Feltperiode:
Uke 2-3, 2021

Datainnsamling:
Norstat, web-intervjuer

Analyse: Ove Ronny Christensen og Jovana Todorovic

Schibsted marketing services.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post