Rekruttering: Hva er den optimale søknadsfristen?

Rekruttering: Hva er den optimale søknadsfristen?

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Skrevet av Kenneth Aalbu, bransjeansvarlig stillingsmarkedet, Adresseavisen og Polaris Media Midt Norge

Mange lurer på hva som er den optimale søknadsfristen. Er det en uke, to uker, tre uker eller kanskje snarest? Det finnes ikke en fasit, men på generelt grunnlag vil jeg si at du bør unngå snarest og legge deg på en plass mellom 2 og 4 uker.

Hvis du har litt mer tid kan du lese litt videre om hvorfor.

Søknadsfrist: Snarest

  1. Basert på 15 år erfaring innenfor området vil jeg si at «snarest» ikke nødvendigvis er en god løsning. Stillinger med søknadsfrist «snarest» har en tendens til å få færre søkere enn en stilling med en konkret søknadsfrist. Snarest bør kun benyttes unntaksvis og da eventuelt i forbindelse med midlertidige stillinger/vikariater der det virkelig haster og man ønsker å behandle søknader fortløpende.

Snarest kan sende signaler, som gjør at en potensiell kandidat tenker:

    • Dette haster. Jeg er for sent ute.
    • Dette rekker jeg ikke å vurdere.

Søknadsfrist: En spesifikk og datofestet frist

  1. En kort søknadsfrist (1 uke) kan få en potensiell kandidat til å tenke det samme, som om man skriver «snarest»:
    • Dette haster. Jeg er for sent ute.
    • Dette rekker jeg ikke å vurdere.

En kort søknadsfrist kan fortolkes som en pro forma utlysning. Det vil si at stillingen utlyses på grunn av virksomhetens regler for offentlig utlysning, men at ansettelsen i praksis er gjennomført.

  1. Fristen må gi tilstrekkelig tid til en modningsprosess hos potensielle søkere:
    • I det øyeblikket annonsen publiseres på Finn.no vil man få det høyeste antallet besøk i løpet av de første dagene. Antallet daglige lesere vil så avta. Den største gruppen vil være i den gruppen vi karakteriserer som de aktive jobbsøkerne. Dette er mennesker som aktivt oppsøker ledige stillinger på Finn.no. Det kan i tillegg være «delvis aktive» jobbsøkere, som har registrert seg som interessenter hvis det lyses ut ledige stillinger fra spesifikke bedrifter eller bransjer. Det som karakteriserer gruppene er at de raskt blir oppmerksom på den ledige jobben og har en grunnleggende motivasjon for å bytte jobb.
    •  Det vi karakteriserer som «passive søkere» er den store gruppen mennesker som sier de ikke er på jobbjakt, men ville vurdert å søke om den riktige muligheten dukker opp. Disse blir gjennomsnittlig oppmerksom på stillingsutlysningen på et senere tidspunkt enn de aktive. Årsaken er at man i stor grad må treffe disse via andre kanaler enn finn.no. En vanlig kombinasjon er annonsering i nettaviser og sosiale medier. Her vil kampanjens innhold og budsjett være med å påvirke hvor fort man får oppmerksomhet hos de riktige kandidatene. Med et større budsjett vil man raskere kunne oppnå dekning og frekvens i målgruppen.

Den passive gruppen trenger kraftigere påvirkning enn den aktive gruppen. De aktive søker som hovedregel raskere enn de passive. De passive trenger kraftigere påvirkning og mer betenkningstid. Vi ser at søknader fra de passive kommer tettere opp mot søknadsfrist. Du vil neppe gi disse for kort frist til vurdering

Min generelle anbefaling er at man legger seg på en søknadsfrist på en plass mellom 2 og 4 uker. De beste rådene vil du for øvrig få om vi vet litt mer om akkurat din virksomhet, stillingskategori og stillingsnivå. Ta gjerne kontakt på tlf. 920 28 031 eller via e-post for en uforpliktende samtale.

  1. «Søknadsfrist» innenfor privat virksomhet er ikke regulert av lovverket, med plikten til å informere fast og midlertidig ansatte om utlysningen reguleres av Arbeidsmiljøloven § 14 – 1. Man skal selvfølgelig ta hensyn til det som eventuelt er avtalt lokalt rundt søknadsfrist.
  1. Det er viktig å merke seg at det innenfor det offentlige er egne regler for søknadsfrist. En frist på minimum 14 dager ser ut til å være tilstrekkelig, men her er det viktig at man undersøker hva som gjelder for akkurat deres virksomhet. Em prat med HR/personal gir deg sannsynligvis fasiten.

Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør. Ta kontakt med meg på e-post eller tlf. 920 28 03 for en prat om hva vi kan gjør for din virksomhet.

Ønsker du å lese mer? Her har vi samlet en rekke artikler om annonserte rekrutteringsprosesser, tekst i stillingsannonser, employer branding og kandidatens motivasjon,

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post