Familie, venner og nettverk påvirker oppfatning av virksomhetens attraktivitet som arbeidsplass

Familie, venner og nettverk påvirker oppfatning av virksomhetens attraktivitet som arbeidsplass

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Skrevet av Kenneth Aalbu, bransjeansvarlig stillingsmarkedet, Adresseavisen og Polaris Media Midt Norge

Gjennom vårt samarbeid med Schibsted og finn.no har vi tilgang på «Jobbundersøkelsen 2021». Dette er FINN sin årlige undersøkelse om arbeidslivet i Norge.

I en tidligere artikkel har vi sett på hva som gjør en arbeidsgiver attraktiv å jobbe for.

I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på hva folk svarer når de får spørsmålet om hvem som påvirker deres oppfatning av bedrifters attraktivitet som arbeidsgiver. Hva er deres kilder til informasjon. Her er resultatene fra undersøkelsen:

Familie, venner og nettverk påvirker mest oppfatning av bedrifters attraktivitet som arbeidsplass

  1. På toppen troner venner, familie og nettverk. Vi snakker i mange tilfeller om informasjon som har utgangspunkt i ansatte og tidligere ansatte. Deres faktiske opplevelser av hvordan det er å jobbe i bedriften. Nok en grunn til å ta jobben med arbeidsmiljøet på alvor. «Word of mouth» er en viktig del av ditt employer brand.

  1. På andre plass finner vi ikke uventet nyhetsmedier. Nyhetsmedier er ifølge undersøkelser fra TNS gallup kilder med en svært høy tillit i befolkningen. Dette i sterk kontrast til blant annet sosiale medier. Ja, sosiale medier både engasjerer og underholder, men tilliten til innholdet er ikke nødvendigvis på topp. Tilliten er ikke blitt mindre i forbindelse med pandemien. Vi opplever kraftig vekst i antallet lesere og ikke minst abonnenter. Norske medier er en viktig kilde til troverdig og kvalitetssikret informasjon.

  1. På tredje plass finner vi stillingsannonsen.

Hvordan kan så virksomheter benytte informasjonen fra denne undersøkelsen i arbeidet med å bygge et sterkt omdømme, som en attraktiv arbeidsgiver?

  1. Det er sikkert unødvendig å skrive, men ta jobben med arbeidsmiljøet på alvor. Ikke reduser arbeidet til tilfeldige aktiviteter og de lovpålagte kravene i arbeidsmiljøloven. Et godt arbeidsmiljø vil ikke bare påvirke ditt omdømme -gjort riktig vil det kunne gi betydelige utslag på resultatene.

  1. Legg en god plan for hvordan virksomheten skal kommunisere sitt omdømme ovenfor potensielle kandidater. Mange arbeidsplasser har mye å tilby, men ofte er dette godt bevarte hemmeligheter. Man mangler det digitale vinduet, som gjør at potensielle kandidater kan få et innblikk i virksomhetens indre liv.

  1. Ikke reduser stillingsannonsen til en liste over krav og klisjeer, som godt arbeidsmiljø, spennende arbeidsoppgaver og konkurransedyktige betingelser. Legg et godt stykke arbeid i utforming av innholdet. Samme jobb utlyst på 2 forskjellige måter kan gi et vidt forskjellig antall kvalifiserte og motiverte søkere. Du kan lese mer om tekst i stillingsannonser her.

Adresseavisen kan ikke hjelpe deg med arbeidsmiljøet, men vi kan i aller høyeste grad hjelpe deg å legge en plan for hvordan virksomheten kan vise seg fra sin beste side ovenfor potensielle kandidater.

Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør. Ta kontakt med meg på e-post eller tlf. 920 28 03 for en prat om hva vi kan gjør for din virksomhet.

Ønsker du å lese mer? Her har vi samlet en rekke artikler om annonserte rekrutteringsprosesser, tekst i stillingsannonser, employer branding, kandidatens motivasjon,

Om undersøkelsen:

Målgruppe:
Den yrkesaktive befolkningen  (18-67 år)

Utvalgsstørrelse:
1542 yrkesaktive gjennomførte hele undersøkelsen. I tillegg svarte 62 arbeidssøkende på deler av undersøkelsen = 1604 intervjuer totalt

Feltperiode:
Uke 2-3, 2021

Datainnsamling:
Norstat, web-intervjuer

Analyse: Ove Ronny Christensen og Jovana Todorovic

Schibsted marketing services.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post