Employee Value Proposition – Hva har du å tilby?

Employee Value Proposition – Hva har du å tilby?

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Ingvild Reinskou, Rådgiver Employer Branding

Employee Value Proposition (EVP) begynner å bli et etablert uttrykk innen HR og Employer Branding. På norsk kaller vi det et medarbeiderløfte og kan kort oppsummeres med det virksomheten din har å tilby sine ansatte. Medarbeiderløftet er virkelig selve kjernen av ditt Employer Brand og består gjerne av alt fra betingelser til arbeidsoppgaver og karrieremuligheter.
I 2021 har du, som alle andre arbeidsgivere, verktøykassen fulle av muligheter for å kommunisere ditt unike EVP til eksisterende og potensielle ansatte. Gode kanaler kan være:

  • En godt utformet karriereside på nett
  • Profesjonelle og oppdaterte LinkedIn- og Facebook-sider
  • Stillingsutlysninger på Finn.no
  • Annonsering i nettaviser og fagtidsskrifter
  • Innholdsmarkedsføring og blogginnlegg

For å kunne kommunisere et tydelig EVP må man først bli bevisst sitt eget Employer Brand. EVP er verdier som skal overbevise talenter om å bli en del av eller å forbli i bedriften din. Disse skal altså være med på å etablere et positivt inntrykk av hvordan det er å jobbe der og brukes strategisk for å tiltrekke, motivere, beholde og utvikle ansatte i bedriften.

Så enkelt – og så vanskelig.

For hva hjelper det å tilby faglig og personlig utvikling, et godt arbeidsmiljø og spennende arbeidsoppgaver når alle andre arbeidsgivere tilbyr akkurat det samme? Så lenge dette er gjengs i alle stillingsutlysninger, blir disse egenskapene mer å regne som en nødvendighet snarere enn et konkurransefortrinn.

Hvis du synes det er vanskelig å konkretisere løftet ditt og identifisere hva du kan tilby som er unikt og særegent, så prøv gjerne øvelsen med å snu det litt på hodet. Tenk på alle kandidater du lot være å kalle inn til intervju fordi de kun skrev at de var motiverte, kreative og hardtarbeidende. På hvilken måte skulle du ønske at de hadde utdypet disse egenskapene?

På samme måte kan du opparbeide en nysgjerrighet, interesse og tilhørighet gjennom å konkretisere hvilke muligheter du kan tilby som skiller din virksomhet som arbeidsplass fra konkurrentene.

Sterke varemerker har alle til felles at de gjennom unik og sammenhengende kommunikasjon av et krystallklart budskap har klart å etablere tillitsvekkende assosiasjoner til sitt produkt. Merkevarebygging av bedriften din som arbeidsplass er ikke annerledes. Tydeliggjør hva varemerket ditt står for og våg å trekke fram egenskaper som kan virke sære. Husk at det ikke er meningen å bli populær hos alle, du skal nå de som faller for akkurat det som gjør deg som arbeidsgiver spesiell.

Og vet du hva? Det er mest sannsynlig de samme særegenhetene som gjør at dine ansatte elsker jobben sin og gjerne yter det lille ekstra for deg.

Adresseavisens annonseavdeling har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med kommunikasjonen av ditt omdømme ovenfor potensielle kandidater og øke tilfanget av motiverte og kvalifiserte søkere. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her.

Kontakt meg gjerne via e-post eller telefon 906 70 749 for et uforpliktende møte. Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Jeg garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.

Ønsker du å lese mer? Her har vi samlet en rekke artikler om annonserte rekrutteringsprosesser, tekst i stillingsannonser, employer branding, kandidatens motivasjon o.s.v.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post