Det er mange ting som skal matche når man velger sitt rekrutteringsbyrå. Her er elleve spørsmål du bør stille deg selv før du tar valget

Det er mange ting som skal matche når man velger sitt rekrutteringsbyrå. Her er elleve spørsmål du bør stille deg selv før du tar valget

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt

Jeg har rukket å være med på noen hundre kandidatintervjuer, lest noen tusen CV’er og bidratt ved noen titalls ansettelser i både faste og midlertidige stillinger.

Jeg har vært heldig og fått jobbet med en rekke forskjellige rekruttering og bemanningsbyråer i Trondheim.

Her får du mine personlige tips til hva du bør tenke på når du vurderer byrå. Dette er ikke en dyptgående utredning, men noen enkle punkter du bør tenke på, som kan hjelpe deg på veien.

    1. Har byrået tilstrekkelig kjennskap til den spesifikke stillingskategorien du skal rekruttere i? Hvor mye spesialistkompetanse må du eventuelt bidra med selv i prosessen? Hvis du ikke besitter denne spesialistkompetanse selv (kanskje skal du rekruttere i en ny kategori) er du helt avhengig av et byrå med spesialistkompetanse. Bruker byrået eksterne spesialister i deler av prosessen?

 

    1. Hvilken kapasitet har byrået på nåværende tidspunkt? Dette vil kunne påvirke kvaliteten og oppmerksomheten rundt akkurat din rekrutteringsprosess.

 

    1. Hvem av rekruttererne i byrået er best egnet til å gjennomføre den spesifikke prosessen? Har de forskjellige spesialområder?

 

    1. Hvilken innsats gjør byrået for å kartlegge miljøet en nyansatt skal inn i? Eksempel på dette kan være intervju av eksisterende bemanning for å forstå miljø og kultur. Det er ikke nødvendigvis bare kunnskap og ferdigheter, som skal matche stillingen. Vedkommende skal også inn i en kultur.

 

    1. Hvilket nettverk har det aktuelle byrået? Er dette nettverk, som matcher miljøene potensielle kandidater frekventerer?

 

    1. Har byrået en tydelig prosess, som matcher dine forventninger om arbeidsfordeling mellom byrå og deg? Er dette en prosess du er komfortabel med?

 

    1. Hvilke type personlighetstester benyttes, og på hvilken måte benyttes disse testene ? Benyttes ferdighetstester? Hvordan er disse bygd opp og hva kan de avdekke? Erfaringsmessig vil jeg si at dette kan være avgjørende i enkelte kategorier. Teoretisk bakgrunn og kunnskap skal omsettes til ferdigheter.

 

    1. Er det et byrå som utfordrer deg tilstrekkelig? Dette er gull verdt. Det er ikke sikkert man har tenkt alle tankene selv.

 

    1. Pris er selvfølgelig en del av bildet. Prisen bør for øvrig ikke være avgjørende. I det lange løp er prisen du betaler her og nå av mindre betydning. Aldri la pris gå på bekostning av kvalitet i jobben som skal utføres. Å ansette den riktige kandidaten. Dette er en av de viktigste investeringene bedriften gjør.

 

    1. Hvilken kunnskap og forståelse har byrået for annonseringens rolle i å tiltrekke seg de beste kandidatene? Ivaretar de virksomhetens merkevare og omdømme på en god måte? Du kan lese mer om annonserte rekrutteringsprosesser her.

 

    1. Vil byrået kunne representere virksomhetens merkevare, omdømme og employer brand på en god måte i møtet med potensielle kandidater? Rekrutteringsprosessen er i aller høyeste grad en del av fotavtrykket rundt ditt omdømme som arbeidsgiver.

 

 

Oppsummert vil jeg si at ditt valg av rekrutteringsbyrå bør bygge på noen spesifikke og gjennomtenkte kriterier. Ved å definere en sjekkliste er det enklere å gjøre et bevisst og godt valg.

Adresseavisens annonseavdeling har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med kommunikasjonen av ditt omdømme ovenfor potensielle kandidater og øke tilfanget av motiverte og kvalifiserte søkere. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her, eller du kan kontakte oss via e-post eller telefon 920 28 031.

Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.

Ønsker du å lære mer om stillingsannonser og employer branding? Les mer om tematikken her.