ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt
Etter en grundig prosess med intervjuer og utvelgelse sitter du igjen med en eller flere potensielle kandidater. Alle har gitt et positivt inntrykk og utmerker seg kanskje med litt forskjellige styrker, svakheter og konkrete ferdigheter, som gjerne er verifisert gjennom personlighetstester og ferdighetstester.
Før du bestemmer deg for å gi et tilbud er det viktig å gjennomføre en grundig referansesjekk. Dette må selvfølgelig alltid avklares med kandidaten på forhånd
Det er viktig å være klar over at referansesjekken ikke er en garanti for at ansettelsen blir en suksess. Enkelte undersøkelser viser at validiteten i en referansesjekk kan være lav.
To fenomener, som kan oppstå i en referansesjekk er «falsk positiv» og «falsk negativ».
Eksempel på en «falsk positiv» referanse:
Enkelte kan av frykt for konflikter eller liknende være redde for å si noe negativt om en tidligere ansatt. De holder derfor tilbake og fokuserer utelukkende på det positive. Enkelte kan også å ha problemer med å oppgi negative egenskaper da de har problemer med å skille person og sak (man kan være både snill, hyggelig og omgjengelig uten at man har prestert i jobben).
Et annet eksempel er der du har fått oppgitt en eksisterende leder som referanse. Referansen kan finne på å gi en feilaktig fremstilling av vedkommende med formål om å få en oppsigelse.
Eksempel på en «falsk negativ» referanse:
Refransen har vært i en eller annen konflikt med vedkommende -uten at dette er representativt for den ansattes generelle væremåte.
Et annet eksempel kan være at du snakker med en eksisterende leder, som i frykt av å miste en ansatt setter vedkommende i et dårlig lys. Dette tilhører forhåpentligvis sjeldenhetene.
Jeg har selv gjennom min karriere vært borti referansesjekker i kategoriene «falsk positiv» og «falsk negativ».
Noen konkrete tips til referansesjekken:
Adresseavisen kan ikke hjelpe deg med referansesjekken. Vi har for øvrig har lang erfaring med annonserte rekrutteringsprosesser og employer branding. Vi kan hjelpe deg med kommunikasjonen av ditt omdømme ovenfor potensielle kandidater og øke tilfanget av motiverte og kvalifiserte søkere. Du kan lese mer om våre annonseprodukter her, eller du kan kontakte oss via e-post eller telefon 920 28 031.
Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.
Ønsker du å lære mer om stillingsannonser og employer branding? Les mer om tematikken her.
INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Adresseavisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post