Slik skriver du stillingsannonser som vekker interesse og gir effekt

Slik skriver du stillingsannonser som vekker interesse og gir effekt

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt

Vi er vant til å selge produkter og tjenester, og i stillingsannonsen skal vi selge en jobb.

God tekst informerer, motiverer og engasjerer

Stillingsannonsen har to hovedoppgaver:

  • fortelle at jobben er ledig 
  • fortelle om hva som gjør jobben interessant 

Husk at annonsen skal skape en interesse man kanskje ikke visste at man hadde. Annonsen bør derfor ha som målsetting å både informere, motivere og engasjere.  

Overskriften er viktig 

Overskriften kan være av avgjørende betydning for om en mulig kandidat velger å lese mer eller i det hele tatt finner jobben interessant.
Tall fra finn.no viser at en god overskrift i snitt drar inn dobbelt så mange kandidater til stillingen. 

Her er et eksempel på tre varianter av overskrift for akkurat samme stilling: 

  1. Lærer 
  2. 100% stilling som lærer på Gimse ungdomsskole 
  3. Fast stilling som lærer på Melhus’ kanskje viktigste arbeidsplass

Hvilken overskrift er best? De fleste vil vel være enige i at nummer to og tre er bedre enn nummer en. Velger du alternativ tre, kan du fortelle hvorfor akkurat denne jobben er viktig og hvordan Melhus kommune tar oppvekst på alvor. Dette er med på å gi et godt førsteinntrykk, og et bilde av hva slags arbeidsplass en mulig kandidat kan forvente seg. Oppsummert kan man si at den både informerer og inspirerer. 

Tips!
Skriv gjerne ned flere overskrifter. Ikke dvel for lenge ved hver enkelt variant. Når man får ned flere varianter, er det enklere å se forskjellen og ordene kommer gjerne av seg selv. Ved å benytte denne metoden får du en modning gjennom prosessen og vil ofte ende opp med flere gode alternativer. Ta deg så tid til en liten runde med en kollega eller to.  

Hva med kreativitet? 
Kreative overskrifter kan gi god effekt og skape oppmerksomhet, men man skal vite nøyaktig hva man gjør. 

Det finnes mange eksempler på påkostede kampanjer der målgruppen rett og slett ikke forstår budskapet. Overskriften må la seg dekode. Med dekoding mener vi at en mulig kandidat umiddelbart skal forstå hva annonsen handler om. Folk scroller raskt nedover siden på både finn.no, nettaviser og sosiale medier. Vi utsettes for tusenvis av inntrykk gjennom dagen og hjernen er programmert til å skille ut så mye støy som mulig. Vi må passe på at vi ikke blir en del av denne støyen. 

Vær forsiktig med krav 

Tenk deg godt om når du lister opp alle kravene du har til kandidaten. Det kan være fristende å lage en lang liste, gjerne inspirert av andre stillingsannonser. At mange gjør det, betyr ikke nødvendigvis at det er det lureste. Utlysningstekster har bestandig vært en typisk copy/pastekategori.  

Er kravene forenelig med hverandre eller har du beskrevet et menneske som egentlig ikke finnes? Se gjerne for deg eksisterende og velfungerende medarbeidere i tilsvarende stilling. Tilfredsstiller de alle kravene du har lagt inn i stillingsannonsen 

Det finnes persontyper som ikke lar seg skremme av noe som helst når det gjelder kvalifikasjoner, men det finnes også de som diskvalifiserer seg selv og ikke søker. Det skjer ofte selv om de er mer enn kvalifiserte for å kunne gjøre en utmerket jobb. Det finnes blant annet undersøkelser som viser at menn søker om de har 60 prosent av de ønskede kvalifikasjonene, mens kvinner har en tendens til å diskvalifisere seg selv om det ikke kan huke av på 100 prosent. Du kan med andre ord gå glipp av svært gode kandidater ved å overdrive i kravspesifikasjonen 

Du skal selvfølgelig legge inn absolutte krav, men tenk deg godt om – spesielt når det gjelder personlige egenskaper. 

Unngå klisjeer og beskriv arbeidsoppgavene 

Stillingsannonser er fulle av intetsigende klisjeer. Eksempel på dette kan være: 

Vi tilbyr: 

  • spennende arbeidsoppgaver 
  • full opplæring 
  • godt arbeidsmiljø 

Hva er de spennende oppgavene, hva består opplæringen av og hva gjør arbeidsmiljøet godt? Hva skiller dere fra tilsvarende virksomheter? Hva er bedriftens formål? Hvilke problemer løser dere gjennom produkter og tjenester?  

Formuler en god og forklarende tekst rundt dette og du er på god vei til å legge grunnlaget for en god tekst. 

Bruk punktlister riktig 

Benytt gjerne punktlister, men gjør det riktig og ikke overdriv. 

Når punktene ikke er fullstendige setninger, skal det være liten forbokstav og ikke punktum. Eksempel: 

En overskrift skal være: 

  • lett å dekode 
  • informerende 
  • inspirerende 

Når punktene er fullstendige setninger, skal det brukes stor forbokstav og punktum. Eksempel: 

  • En overskrift skal være lett å dekode. 
  • En overskrift skal være informerende. 
  • En overskrift skal være inspirerende. 

Andre tips: 

  • Sett leseren i fokus. Hvilke spørsmål ønsker hun eller han å få besvart? 
  • Henvend deg gjerne direkte til brukeren ved å bruk «du». 
  • Du skal kunne holde det du lover. 
  • Begynn å skriv. Får du ned noen setninger så løsner det gjerne.  
  • Bryt opp teksten med avsnitt. 
  • Benytt alltid stavekontroll i Word eller tilsvarende. 
  • Be en kollega eller to om tilbakemeldinger på teksten. 

Vi har lang erfaring med tekst til stillingsannonser som gir effekt, og hjelper deg gjerne med jobben. Har du allerede et utkast klart gjør vi også gjerne en tekstvask. Små endringer kan ofte være nok til å løfte teksten. Ta kontakt for en uforpliktende samtale. 

Les gjerne også artikkelen om annonseutforming. Der ser vi nærmere på design. 

INNHOLDET ER PRODUSERT AV ADRESSEAVISENS ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post