Rekruttering: Derfor bør du tenke på kandidaten som en kunde

Rekruttering: Derfor bør du tenke på kandidaten som en kunde

ANNONSE: INNHOLDET ER PRODUSERT AV MN24.NO SIN ANNONSEAVDELING
Saken er skrevet av: Anders Berggren, Leder forretningsutvikling og produkt

Hva skal til for å tiltrekke seg de beste hodene? Se på dine aktuelle jobbkandidater som kunder, og selg bedriften som en attraktiv arbeidsgiver.

Innenfor mange bransjer og områder er kampen om arbeidskraft en betydelig utfordring. Mangel på arbeidskraft kan føre til betydelige utfordringer innenfor både offentlig og privat sektor;
Offentlige tjenester som ikke kan leveres med tilstrekkelig kvalitet til befolkningen. Lav verdiskapning og utvikling innenfor viktige virksomheter i privat næringsliv. Svekket konkurransekraft i en konkurranse som i større grad er internasjonal. Lavere bruttonasjonalprodukt.

Akkurat denne artikkelen handler for øvrig ikke om de samfunnsmessige utfordringene rundt mangel på arbeidskraft. Det kan du lese mer om i denne artikkelen hos regjeringen.no.

Denne artikkelen handler om hvordan akkurat din virksomhet kan stå bedre rustet i det faktiske markedet. I konkurransen om de beste hodene – som utspiller seg her og nå.

Det er mye som kan spille inn på «tilfang av kandidater». Her skal vi konsentrere oss om noe som er innenfor virksomhetens kontroll: Se på potensielle kandidater som potensielle kunder.

Når vi jobber med kunder, tenker vi gjerne på følgende:

  • Hvordan kan vi hjelpe kunden med å løse sine problemer gjennom våre produkter og tjenester?
  • Hvordan kan vi differensiere oss fra konkurrenter – og hvor ligger våre styrker?
  • Hvordan kan vi bygge de riktige relasjonene til kunder og potensielle kunder? På hvilke kriterier bygger vi disse relasjonene?
  • Hvordan kommuniserer vi til våre kunder gjennom digitale flater?
  • Hvordan er kundereisen bygd opp (for du har vel definert en optimal og friksjonsfri kundereise på kundens premisser)?
  • Hvordan kan vi gjøre oss så attraktive som mulige ovenfor våre kunder?
  • Hvem er de mest lønnsomme kundene og hvordan skal vi få flere av disse?
  • Hvordan skal vi drive utvikling for å også være relevante for våre kunder i fremtiden?
  • Hvordan skal vi markedsføre oss ovenfor kunder og potensielle kunder?

I et rekrutteringsperspektiv kan det se slik ut om vi definerer en potensiell kandidat, som en kunde:

  • Hvordan kan vi som arbeidsgiver legge til rette for at kandidaten forløser sitt potensiale hos oss?
  • Hvordan kan vi som arbeidsgiver differensiere oss fra andre arbeidsgivere? Hvor ligger våre styrker?
  • Hvordan kan vi bygge de riktige relasjonene til potensielle kandidater og på hvilke kriterier bygger vi disse?
  • Hvordan kommuniserer vi til potensielle kandidater gjennom våre digitale flater?
  • Hvordan er kandidatreisen bygd opp (for du har vel definert en friksjonsfri kandidatreise)?
  • Hvordan kan vi gjøre oss så attraktive som mulig for potensielle kandidater?
  • Hvem er våre mest verdifulle ansatte og hvordan skal vi tiltrekke oss flere av disse?
  • Hvordan skal vi sørge for å forbli relevante for våre ansatte og potensielle kandidater i fremtiden?
  • Hvordan skal vi markedsføre oss ovenfor potensielle kandidater?

Oppsummert vil jeg anbefale at du alltid tenker på kandidater, som kunder. Vi skal selge virksomheten som en attraktiv arbeidsgiver.

Har du lyst å vite mer om hvordan employer branding kan hjelpe din bedrift med å framstå mer attraktiv? Vi i Adresseavisen har lang erfaring og skreddersyr etter behov. Ta kontakt med oss her. eller på telefon 920 28 031. Vi hjelper deg selvfølgelig også med stillingsannonser, tekst og utforming.

Ønsker du å lære mer om stillingsannonser? Les mer om tematikken her.

Et første møte med oss er alltid uten kostnad og helt uforpliktende. Vi garanterer uansett utfall at du vil ha fått ny innsikt og gjort deg refleksjoner, som kan hjelpe deg i et videre arbeid med rekruttering. Helt uavhengig av om du velger å gå videre med oss som leverandør.

INNHOLDET ER PRODUSERT AV MN24.NO SIN ANNONSEAVDELING
Innholdet i denne artikkelen er ikke laget av redaksjonen, men av Brand Studio, en del av avisens annonseavdeling. Vi er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post. Synes du denne type artikler ser spennende ut for din bedrift, ta gjerne kontakt på samme e-post